Multilingvismul in dezvoltarea armonioasa a tinerilor

8 feb. 2018 admin 1115 views
Multilingvismul in dezvoltarea armonioasa a tinerilor

Cu totii ne dorim ca proprii copii sa aiba un nivel de cunoastere ridicat, sa aiba orizonturile larg deschise, sa se poata orienta fara stinghereli in lumea larga. Iar o poarta de acces catre aceasta este reprezentata de fiecare limba straina studiata. IntegralEdu sustine, printre altele, prin tot ceea ce face, bilingvismul (dar mai ales multilingvismul!), iar motive sunt multe.  

 

Insa, a stapani mai mult de o limba straina nu se margineste doar la o comunicare mai usoara cu persoane de alta nationalitate, inseamna mai mult. In ultimele decade, s-a studiat intens impactul bilingvismului sau multilingvismului asupra indivizilor si a proceselor lor cognitive, mai ales ca, in zilele noastre, mai mult de jumatate din populatia globului este bilingva sau multilingva. De exemplu, conform Eurobarometrului realizat in anul 2012 de catre Comisia Europeana, 54% dintre respondenti au raportat ca pot vorbi cel putin inca o limba, pe langa cea materna.[1]

 

Lingvisti, psihologi, sociologi, neurologi, specialisti din domeniul educatiei, al politicilor publice, managementului (si multi altii) incearca sa inteleaga in ce consta multilingvismul. Si fiindca literatura de specialitate este extrem de vasta, o sumarizare a punctelor cheie este binevenita, pentru o prima impresie:

 

1. Copiii bilingvi performeaza mai bine la scoala

Cercetatorii au constatat ca elevilor care vorbesc fluent cel putin doua limbi le e mai usor sa se concentreze asupra sarcinilor de lucru, blocand factorii care i-ar putea distrage si ignorand informatiile irelevante. Aceste abilitati sunt antrenate intocmai de procesul comutarii de la o limba vorbita la alta, de capacitatea de filtrare a informatiei si de a face distinctie intre cele doua. Multi-tasking-ul si rezolvarea problemelor de logica se intampla intr-un mod mult mai eficient la persoanele bilingve, deoarece au o flexibilitate cognitiva mult mai ridicata decat a persoanelor monolingve. Si nu numai copiii se bucura de aceste capacitati, ci si adultii. Chiar daca au inceput sa invete o limba straina la o varsta mai inaintata. Asa ca nu este tarziu niciodata!

 

Iar pentru invatarea unei noi limbi straine (de la zero) sau pentru imbunatatirea uneia pe care copilul deja o studiaza, cea mai buna experienta o reprezinta taberele recreative din strainatate care combina studiul unei limbi straine (cum ar fi: engleza, franceza, germana, italiana, japoneza, spaniola etc.) cu activitati sportive, recreative si creative, excursii si experiente internationale memorabile.

 

2. Adaptabilitate la schimbare

Si pentru ca persoanele care vorbesc mai multe limbi au abilitatea de a implementa noi strategii de lucru din mers, pentru ca au atentie distributiva foarte dezvoltata, pentru ca au functiile cognitive flexibile si inteleg ceva mai bine diferentele dintre culturi, devin mult mai adaptabili schimbarilor din jur. Oricine isi doreste sa se redreseze rapid dupa un mic obstacol si sa gaseasca noi solutii. Ce sa mai vorbim de schimbari majore de ordin profesional, social sau politic?  

 

3. Persoanele bilingve indeplinesc mai bine sarcini care implica un management al conflictului.

De exemplu, in testul Stroop persoanele vad un cuvant si trebuie sa numeasca culoarea font-ului cu care e scris acel cuvant. Bineinteles ca daca cuvantul scris este “albastru” si e scris cu albastru, atunci viteza de raspuns este foarte buna, de obicei. Insa, atunci cand situatia e un pic diferita si cuvantul “rosu” este scris cu galben, se creaza un conflict si este nevoie de utilizarea mai multor resurse cognitive pentru a da raspunsul corect. Persoanele bilingve au capacitatea de a inhiba lucrurile care distrag atentia si le este mult mai usor sa dea raspunsuri corecte intr-un timp mai scurt.

 

Sa facem o incercare:

 

     ROSU         GALBEN      ALBASTRU     NEGRU   MOV

 


Cate cuvinte corecte ati nimerit? Sa incercam acelasi tip de exercitiu, dar cu forme geometrice. Spuneti ce forme sunt reprezentate:

4. Bilingvismul/multilingvismul dezvolta empatia

Copiii care au crescut intr-un mediu multilingvist trebuie sa invete rapid in ce situatie sau cu ce persoana sa vorbeasca o anumita limba sau alta. S-a constat ca acesti copii invata de timpuriu sa identifice starea de spirit a unei persoane, astfel ca implicit dezvoltarea emotionala a acestora este semnificativ mai pronuntata. In plus, acest tip de “antrenament” dezvolta capacitatea de a fi un bun ascultator.

 

5. Intelegerea diversitatii culturale si dezvoltarea personalitatii

Teoria sociolingvistului Susan Ervin (din 1968) conform careia limba vorbita modifica personalitatea a tot fost confirmata de-a lungul vremii prin alte studii. Orice limba dezvaluie diferente culturale si ca sa iti insusesti o limba straina si sa o poti vorbi cu adevarat fluent, este necesar sa te transpui in cultura pe care o reprezinta acea limba. De exemplu, daca un suedez iti spune “Nu este nicio vaca pe gheata”, iar tu vei cauta confuz cu privirea cel mai apropiat patinoar, cu toate ca este vara afara (si nici urma de gheata sau de vaca), atunci inseamna ca trebuie sa mai studiezi un pic limba si cultura suedeza pentru ca expresia Det är ingen ko på isen are alta semnificatie decat te-ai astepta. Inseamna: „Nu ai de ce sa-ti faci griji”.

 

6. O noua limba straina poate fi invatata si la varsta adulta!  

Multi adulti considera ca odata ajunsi la o anumita varsta, nu mai poate fi invatata o noua limba. Sunt multe studii care confirma faptul ca odata cu varsta, este mai greu sa intelegi o alta limba decat cea materna, insa creierul adult poate fi antrenat sa invete sunete straine cu usurinta. Conform unui studiu realizat de UCL, dificultatile pe care le intampina adultii nu sunt biologice, ci perceptuale. Cu stimulii corecti, adultii pot invata fara multe batai de cap o limba straina.

 

Mai mult, mentinand o activitate cerebrala constanta prin vorbirea mai multor limbi, va fi intarziata semnificativ degradarea functiilor cerebrale! Este binecunoscut faptul ca boala Alzheimer are un impact mult mai redus asupra persoanelor multilingve. Iar acest lucru se aplica persoanelor care invata o limba straina in orice etapa a vietii lor.

 

Asadar, ce limba straina urmeaza sa studiezi?

8 feb. 2018 admin 1115 views